10 FILMÓW IZRAELSKICH, KTÓRE MUSISZ OBEJRZEĆ
- Dezinformacja
Czym jest antysemityzm dzisiaj? Yoav Shamir podróżuje po świecie w poszukiwaniu odpowiedzi na to pytanie. Dokonuje błyskotliwego i zabawnego podsumowania niezliczonych głosów w debacie. Pojawiają się różnice zdań, ale jest jeden pewnik – tylko poprzez zrozumienie reakcji Żydów na antysemityzm możemy pojąć, jak współcześni Izraelczycy, reagują na otaczający ich świat. Dokument został wyróżniony m.in. na Warszawskim Festiwalu Filmowym.
- Duże złe wilki
Historia opowiada o nauczycielu podejrzanym o wykorzystanie i zabójstwo kilku dziewczynek. O jego winie przekonany jest zarówno jeden z policjantów, jak i ojciec ostatniej ofiary. Obaj mniej więcej w tym samym czasie postanawiają sami wymierzyć sprawiedliwość. To mocne, w wielu momentach brutalne kino, traktujące o trudnych, wręcz odpychających tematach. Film trzyma w napięciu, jest pełny zwrotów akcji, a także… śmieszy. Quentin Tarantino nazwał Duże złe wilki najlepszym filmem 2013 roku.
- Fokstrot
Michael i Dafna Friedmann, zamożne małżeństwo z Tel-Awiwu muszą zmierzyć się z faktem, że ich syn Jonathan zmarł podczas pełnienia służby wojskowej. Film pomyłek ukazujący realia odbywania obowiązkowej służby wojskowej oraz działania Izraelskich Sił Obronnych.
- Gaga
Historia izraelskiego choreografa Ohada Naharina, który stworzył własny język tańca – GaGa. Film pokazuje życie prywatne choreografa, próby zespołu, jak i zajęcia, w którym odkrywamy związek ciała z emocjami oraz próbę ich przedstawienia poprzez taniec. „Ruch jest sposobem rozumienia siebie. Kto uważnie wsłucha się w swoje ciało, przekroczy swoje ograniczenia” – Ohad Naharin.
- Pociąg życia
Fabuła filnu jest osadzona w czasie II wojny światowej. Mieszkańcy żydowskiej wioski w Europie Wschodniej postanawiają wynająć pociąg i zorganizować udawaną deportację, by przechytrzyć hitlerowców, uniknąć obozu i dostać się do Palestyny.
- Przedszkolanka
Nira od 15 lat jest nauczycielką w przedszkolu, lubi swoją pracę, ale do tej pory podchodzi do niej bez emocji do momentu gdy odkrywa u swojego podopiecznego talent do pisania wierszy. Za wszelką cenę próbuje rozwinąć umiejętności chłopca, mimo sprzeciwu rodziców. Film doczekał się amerykańskiego remake’u z udziałem Maggie Gyllenhaal.
- Przyjeżdża orkiestra
Egipska orkiestra policyjna przyjeżdża do Izraela aby zagrać na otwarciu Centrum Sztuki Arabskiej. Kiedy nikt nie odbiera muzyków z lotniska, zaczynają oni szukać celu podróży na własną rękę i trafiają do małego izraelskiego miasteczka na pustyni. Komediodramat zdobył wiele nagród m.in. na festiwalu w Cannes.
- Przypis
Eliezer i Uriel Shkolnik to ojciec i syn. Jednak prócz rodzinnych powiązań łączy ich jeszcze jedna rzecz. Są rywalizującymi profesorami na Talmudycznej Uczelni. Obaj panowie bardzo się różnią, zarówno, jeśli chodzi o osobowość, jak i podejście do pracy naukowej. Jednak kiedy dowiadują się że Eliezer zostanie uhonorowany za swoją pracę, ich skomplikowany związek wkracza na nową ścieżkę. Twórcy otrzymali nagrodę za scenariusz na festiwalu w Cannes oraz nominację do Oscara dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego.
- Walc z Baszirem
Bohater filmu próbuje przypomnieć sobie traumatyczne przeżycia związane z wojną w Libanie w 1982 roku. O swoich wspomnieniach opowiada staremu znajomemu spotkanemu w barze. Film zdobył wiele wyróżnień, jak choćby Złoty Glob i nominację do Oscara. Reżyser oparł historię na własnych doświadczeniach i przeżyciach z izraelskiej armii. Film ukazuje problemy żołnierzy, dla których wojna stanowiła nieodwracalną traumę i konieczność niezliczonych wizyt u psychologów. To bardzo osobisty, przejmujący film, który zyskał wielu sympatyków, przez niektórych uznawany za najlepszy film izraelski.
- Vivane chce się rozwieść
Mąż głównej bohaterki, z którym kobieta jest od lat w separacji, nie chce dać jej listu rozwodowego (get- גט) i uporczywie nie zjawia się w sądzie. Zbliża się ostateczna rozprawa. Kamera właściwie nie wychodzi poza salę sądu rabinicznego, ale film wciąga i wywołuje mnóstwo emocji. Oprócz tego, że produkcja w świetny sposób pokazuje rolę kobiety w izraelskim społeczeństwie i jest pewnym komentarzem dotyczącym sytuacji społecznej, przede wszystkim robi wrażenie. Film jest trzecim z trylogii skupiającym się na małżeństwie Vivane Amsalem zaraz po Zabrać żonę i Shiva.